Jde dohromady cukr a minerální voda? A je obsah cukru v minerálkách problém? V publikaci Státního zdravotního ústavu k doporučenému pitnému režimu se například dozvíme, že „k nápojům, kterým bychom se měli vyhýbat nebo je konzumovat jen velmi výjimečně, patří … ochucené a slazené minerální vody“ a že „důvodem je např. cukr, který jen zvyšuje pocit žízně, a jeho "prázdné kalorie"“. V našem článku přiblížíme téma obsahu cukru v portfoliu členů Svazu minerálních vod (SMV) a praktických kroků, které přední tuzemští výrobci, sdružení v SMV, podnikají ke snížení energetického obsahu balených minerálních vod na našem trhu.
Věnujme se aktivitě českého Svazu minerálních vod. Téma snižování obsahu cukru je nejen výzva, s níž je třeba se vyrovnat. Je to i tržní příležitost, kterou je možné uchopit. Členové SMV proto proaktivně vycházejí vstříc i očekáváním spotřebitelů, kteří mají zájem o inovace a rozšíření nabídky nízkoenergetických nápojů, což odpovídá jejich zájmu o zdravý životní styl. Snižování obsahu cukru a energie v portfoliu Svazu minerálních vod, jehož výsledky budou popsány níže, se vztahuje na minerální vody ochucené a pramenité vody ochucené tak, jak je stanoví příloha 2 vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 335/1997 Sb.Detailnější pohled nám nabídne přehled o produkci Svazu minerálních vod v letech 2012 až 2016. Vyplývá z něj, že z celkové roční produkce 8,4 milionů hektolitrů v roce 2012 připadalo na ochucené minerální vody přes 68% a na přírodní minerální vody 31%. Během 4 let podíl ochucených minerálních vod klesl o 4,24%. Za zmínku nepochybně stojí, že i když v absolutním vyjádření v roce 2016 dodali členové SMV na trh o 156,5 tis. hektolitrů minerálních vod všech druhů méně, tak ochucených vod bylo vyrobeno méně o 457,3 tis. hl. Přírodních minerálních vod bylo přitom na trh dodáno o 296,7 tis. hl. více. Je zřejmé, že podíl přírodních minerálních vod vzrostl nejen v relativním, ale i v absolutním vyjádření.
Produkce SMV: podíl přírodních minerálních a léčivých vod a vod ochucených (v % z roční produkce) |
|||||
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
ochucené minerální vody |
68,32 |
67,27 |
66,06 |
65,24 |
64,08 |
přírodní minerální vody |
30,96 |
31,9 |
33,08 |
33,88 |
35,14 |
léčivé vody |
0,72 |
0,83 |
0,86 |
0,88 |
0,78 |
výroba (hl/rok) |
8 420 567 |
7 899 485 |
7 762 419 |
8 206 357 |
8 264 022 |
Vývoj v portfoliu ochucených vod
Skladba nabídky minerálních vod však není výsledkem nahodilých výkyvů trhu. Pozornost a inovační aktivita výrobců, pokud jde o energetický obsah ochucených minerálních vod, se cíleně zaměřuje právě na tuto kategorii. Pro ilustraci a měření vývoje jsme v rámci SMV zvolili změny ve skladbě nejprodávanějších výrobků. Vycházíme podobně jako v případě známého Paretova pravidla z toho, že relativně nevelký počet výrobků významným způsobem ovlivňuje skladbu nabídky a je statisticky reprezentativním odrazem stavu a změn v portfoliu. Výrobní statistiky značek z portfolia SMV čítají řádově 300 položek, 25 nejprodávanějších z nich přitom představuje bezmála polovinu produkce. Podíl tzv. TOP 25 nejprodávanějších výrobků roste na významu. Mezi lety 2012 a 2016 se jejich podíl zvýšil ze 43% na 49% objemu vyrobených ochucených minerálních vod. Inovační aktivity SMV proto budeme ilustrovat právě na tomto významném segmentu.
Portfolio prochází opravdu důležitými změnami. Na výrobu TOP 25 nejprodávanějších ochucených vod bylo v roce 2012 použito téměř 10,5 tisíce tun cukru, zatímco o 4 roky později to bylo jen 9,3 tisíce tun. Snížení obsahu cukru o 1124,6 tun představuje pokles o 10,76 %, a to i přes to, že na rozdíl od snížení objemu celkové kategorie ochucených minerálních vod výroba TOP 25 nejprodávanějších ochucených vod za uvedené období vzrostla o 4,3%. Tyto změny nenastaly samy od sebe. V TOP 25, tak jako v celém portfoliu, probíhají neustále inovace. Základní zastoupení jednotlivých značkových nápojů mezi nejprodávanějšími v průběhu několika let zůstává. Pokud tedy například srovnáme výrobkové složení TOP 25 v roce 2012 a následně 2016, zjistíme, že z 25 výrobků bylo 14 zastoupeno mezi nejprodávanějšími výrobky v obou těchto obdobích. Složení ale stejné nezůstalo. U všech 14 výrobků došlo ke snížení obsahu cukru. A jestliže v roce 2012 z těchto 14 výrobků čtyři obsahovaly 5 g /100 ml, pak o 4 roky později to už byl jen jeden. Celkově počet výrobků, které splňují kritéria EU „se sníženou energetickou hodnotou“ a „bez energetické hodnoty“, vzrostl v rámci TOP 25 ze 17 na 22. Z hlediska objemu výroby to v roce 2016 bylo 88% ochucených minerálních vod, zatímco 4 roky předtím jen 67%. O vývoji portfolia a jeho změnách vypovídají následující údaje (% z vyrobeného objemu TOP 25 ochucených minerálních vod).
Více informací naleznete v přiložené zprávě SMV a v prezentaci SMV.