Jde dohromady cukr a minerální voda? A je obsah cukru v minerálkách  problém?  V publikaci Státního zdravotního ústavu k doporučenému pitnému režimu se například dozvíme, že „k nápojům, kterým bychom se měli vyhýbat nebo je konzumovat jen velmi výjimečně, patří … ochucené a slazené minerální vody“ a že „důvodem je např. cukr, který jen zvyšuje pocit žízně, a jeho "prázdné kalorie"“. V našem článku přiblížíme téma obsahu cukru v portfoliu členů Svazu minerálních vod (SMV) a praktických kroků, které přední tuzemští výrobci, sdružení v SMV, podnikají ke snížení energetického obsahu balených minerálních vod na našem trhu.

Věnujme se aktivitě českého Svazu minerálních vod. Téma snižování obsahu cukru je nejen výzva, s níž je třeba se vyrovnat. Je to i tržní příležitost, kterou je možné uchopit. Členové SMV proto proaktivně vycházejí vstříc i očekáváním spotřebitelů, kteří mají zájem o inovace a rozšíření nabídky nízkoenergetických nápojů, což odpovídá jejich zájmu o zdravý životní styl. Snižování obsahu cukru a energie v portfoliu Svazu minerálních vod, jehož výsledky budou popsány níže, se vztahuje na minerální vody ochucené a pramenité vody ochucené tak, jak je stanoví příloha 2 vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 335/1997 Sb.

Detailnější pohled nám nabídne přehled o produkci Svazu minerálních vod v letech 2012 až 2016. Vyplývá z něj, že z celkové roční produkce 8,4 milionů hektolitrů v roce 2012 připadalo na ochucené minerální vody přes 68% a na přírodní minerální vody 31%. Během 4 let podíl ochucených minerálních vod klesl o 4,24%. Za zmínku nepochybně stojí, že i když v absolutním vyjádření v roce 2016 dodali členové SMV na trh o 156,5 tis. hektolitrů minerálních vod všech druhů méně, tak ochucených vod bylo vyrobeno méně o 457,3 tis. hl. Přírodních minerálních vod bylo přitom na trh dodáno o 296,7 tis. hl. více. Je zřejmé, že podíl přírodních minerálních vod vzrostl nejen v relativním, ale i v absolutním vyjádření.

 Produkce SMV:  

 podíl přírodních minerálních a léčivých vod a vod ochucených (v % z roční produkce)

 

2012

2013

2014

2015

2016

 ochucené minerální vody

68,32

67,27

66,06

65,24

64,08

 přírodní minerální vody

30,96

31,9

33,08

33,88

35,14

 léčivé vody

0,72

0,83

0,86

0,88

0,78

 výroba (hl/rok)

8 420 567

7 899 485

7 762 419

8 206 357

8 264 022

Vývoj v portfoliu ochucených vod

Skladba nabídky minerálních vod však není výsledkem nahodilých výkyvů trhu. Pozornost a inovační aktivita výrobců, pokud jde o energetický obsah ochucených minerálních vod, se cíleně zaměřuje právě na tuto kategorii. Pro ilustraci a měření vývoje jsme v rámci SMV zvolili změny ve skladbě nejprodávanějších výrobků. Vycházíme podobně jako v případě známého Paretova pravidla z toho, že relativně nevelký počet výrobků významným způsobem ovlivňuje skladbu nabídky a je statisticky reprezentativním odrazem stavu a změn v portfoliu. Výrobní statistiky značek z portfolia SMV čítají řádově 300 položek, 25 nejprodávanějších z nich přitom představuje bezmála polovinu produkce. Podíl tzv. TOP 25 nejprodávanějších výrobků roste na významu. Mezi lety 2012 a 2016 se jejich podíl zvýšil ze 43% na 49% objemu vyrobených ochucených minerálních vod. Inovační aktivity SMV proto budeme ilustrovat právě na tomto významném segmentu.

Portfolio prochází opravdu důležitými změnami. Na výrobu TOP 25 nejprodávanějších ochucených vod bylo v roce 2012 použito téměř 10,5 tisíce tun cukru, zatímco o 4 roky později to bylo jen 9,3 tisíce tun. Snížení obsahu cukru o 1124,6 tun představuje pokles o 10,76 %, a to i přes to, že na rozdíl od snížení objemu celkové kategorie ochucených minerálních vod výroba TOP 25 nejprodávanějších ochucených vod za uvedené období vzrostla o 4,3%. Tyto změny nenastaly samy od sebe. V TOP 25, tak jako v celém portfoliu, probíhají neustále inovace. Základní zastoupení jednotlivých značkových nápojů mezi nejprodávanějšími v průběhu několika let zůstává. Pokud tedy například srovnáme výrobkové složení TOP 25 v roce 2012 a následně 2016, zjistíme, že z 25 výrobků bylo 14 zastoupeno mezi nejprodávanějšími výrobky v obou těchto obdobích. Složení ale stejné nezůstalo. U všech 14 výrobků došlo ke snížení obsahu cukru. A jestliže v roce 2012 z těchto 14 výrobků čtyři obsahovaly 5 g /100 ml, pak o 4 roky později to už byl jen jeden. Celkově počet výrobků, které splňují kritéria EU „se sníženou energetickou hodnotou“ a „bez energetické hodnoty“, vzrostl v rámci TOP 25 ze 17 na 22. Z hlediska objemu výroby to v roce 2016 bylo 88% ochucených minerálních vod, zatímco 4 roky předtím jen 67%. O vývoji portfolia a jeho změnách vypovídají následující údaje (% z vyrobeného objemu TOP 25 ochucených minerálních vod).

Více informací naleznete v přiložené zprávě SMV a v prezentaci SMV.